Mide balonuAşırı şişmanlık (obezite), gerek kendisi, gerekse neden olabildiği diğer hastalıklar nedeniyle ciddi bir sağlık problemidir. Diyet, egzersiz ve ilaçlarla zayıflama her zaman istenen sonucu vermeyebilir. Çözüm olarak alternatifler aranmış, bir alternatif olarak da mideye yerleştirilen (intragastrik) balon üretilmiştir.

TARİHÇE

Ürün ilk defa 1982 yılında ünlü kalp cerrahı Debakey tarafından, obez kalp hastalarının cerrahi öncesi zayıflatılarak, ameliyat risklerini en aza indirgemek düşüncesi ile geliştirilmiştir. Günümüzde güçlendirilmiş silikondan yuvarlak bir balon şeklinde Bioenterics corporation (http://www.bioenterics.com) tarafından üretilmekte, Endomek firması (http://www.endomek.com) tarafından da ülkemize getirilmektedir. Bu sistem, mide içinde hacim tutmak ve tokluk hissi vermek yoluyla etkilidir.

HASTA SEÇİMİ

• Balon uygulanacak obezite hastasının vücut kitle indeksi (VKİ) (=vücut ağırlığı/boyun metre cinsinden karesi) 30-40 arasında veya daha fazla olmalıdır.
    VKİ'nizi hesaplamak için tıklayınız.
  • Hasta en az 5 yıllık obez olmalıdır.
  • Balon uygulama kararı, diyet, egzersiz, ilaç tedavilerinden sonuç alınamamış en az 5 yıllık obez hastalara cerrahi öncesi bir seçenek olarak önerilmelidir.
  • Aşağıda belirtilen uygulamaya engel durumlar olmamalıdır.

Midede duran intragastik balon

UYGULAMA

Balon, endoskopi yöntemi ile ağız yoluyla yemek borusundan geçirilerek, endoskopik gözetim altında mide içine yerleştirilir. İşlem tamamen kansızdır. Mide içine balon konulmadan önce obez hasta kesinlikle uygulama yapacak kimse tarafından olabilecek olumsuzluklara karşı bilgilendirilmelidir. Mide içine balon konulmadan önce uygulamayı yapacak olan doktor, mide içini endoskopik olarak son kez kontrol ederek bir engel olmadığına karar verirse balonu koymalıdır. Mide içine ağızdan sönük olarak gönderilen balon mideye ulaştırıldığında, ucuna bağlı bulunduğu tüp aracılığıyla metilen mavisi ile renklendirilmiş steril serum fizyolojik ile ortalama 500 ml doldurularak şişirilir ve bağlı olduğu tüpten kolayca ayrılarak mide içinde bırakılır.

İşlem süresi ortalama 20-30 dakikadır.

Çalıştığım merkezde hastalarımızı işlemden sonra 1 gece yatırarak olası yan etkiler açısından takip etmekteyiz.

GENEL BİLGİ

• Balon, şişmanlığın geçici tedavisinde kullanılır. Şişmanlığa bağlı başka hastalıkların risklerini (Tip II diyabet, damar hastalıkları, eklem hastalıkları, vb) önemli ölçüde azaltmada hastaya maksimum yarar sağlar. Kilo kaybına ve kaybedilen kiloların korunmasına yardım eder.
  • Şişmanlık cerrahisi öncesi, ameliyat olacak hastaların ameliyat öncesi zayıflatılması ile cerrahi risklerin azaltılmasına yardımcı olur.
  • Balon çıkartıldıktan sonra da modifiye diyet programı ile şişman kişinin kilo kaybının devamını sağlamaya yardımcı olur.
  • Balon mide içinde 6 aydan fazla kalmamalıdır.
  • Gerekli süre sonunda endoskopik olarak çıkartılır.
  • Şişman kişinin 6 ay içinde %20-25 civarında kilo kaybetmesini sağlar.
  • Balon uygulanacak hastaların iyi beklenti içinde olan uyumlu kişiler olması, tedavinin başarılı olması bakımından önemli bir koşuldur.

UYGULAMAYA ENGEL DURUMLAR

• Yemek borusunda iltihap, ülser veya daha önceden geçirilmiş, mide-barsak sistemi ameliyatı olan obez kişilerde.
  • Bağırsakların iltihabi hastalıklarında.
  • Laparotomili hastalarda
  • Ciddi laparoskopi ameliyatı geçirmiş hastalarda.
  • Hiatus hernisi (mide fıtığı) olan obez kişilerde.
  • Mide-barsak sisteminden kanaması olan veya kanama eğlimi olan obez kişilerde
  • Uyuşturucu bağımlılığı olan veya alkolik olan obez kişilerde
  • 18 yaş altı  60 yaş üstü obez kişilerde
  • Hikayesinde mide patolojisi olan obez kişilerde
  • Romatizmal ağrı kesici, kan sulandırıcı (antikoagülan), sistemik kortizon kullanan obez kişilerde
  • Mental bozukluğu olan obez kişilerde (Psikiyatrist kontrolunda 3 ay kullandırılabilir).
  • Vücut kitle indeksi uygun olmayan şişmanlar.

UYGULAMAYI KİM YAPAR?

Gastroenterologlar uygulama öncesi ve sonrasında Endokrinoloji, Diyetisyen ve Psikiyatri uzmanı desteğini alarak bu uygulamayı yapabilir.

OLASI YAN ETKİLER

Olguların %90'ında ilk 3-7 gün boyunca ısrarlı kusma yakınması olur. Bu nedenle bulantı kesici ilaçlar ile yardımcı olunur. İlk günlerde çok ufak miktarlarda sıvı alımı ile bu sorun aşılmaya çalışılır.

Balonun etkisiyle midede yüzeyel berelenmeler, ülser gelişebilir. Bu nedenle balonun kullanıldığı süre boyunca mide asit azaltıcı ilaç desteği gerekebilir.

Daha az olmakla birlikte midede şişkinlik, dolgunluk, ağrı, göğüse vuran ağrı, nefes darlığı gibi yan etkiler görülebilir.

Balonun kendiliğinden delinmesi olasıdır. Bunu kişi dışkı renginin koyulaşması, mavileşmesinden ve idrar renginin yeşile dönmesinden anlayabilir (Bazı nadir durumlarda işlem sırasında kullanılan anestezik maddelere bağlı çok erken dönemde idrar rengi yeşile dönebilir). Böyle bir durumda en kısa sürede sönmüş balon endoskopik olarak çıkarılmalıdır. Altı aydan sonra balonun delinmesi olasılığı giderek artmaktadır. Bu nedenle balon 6 ay sıonunda çıkarılmalıdır.

KENDİ OLGULARIMIZDAN ÖRNEKLER

Balon sönük olarak midede Midede şişirilmiş balon Midede şişirilmiş balon